Zweinstein Zweinstein in real!
Schrijf je in op Zweinstein, Hogeschool voor hekserij en hokuspokus!
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Handleiding

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Zweinstein in real! -> Informatie - R.P.G.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
profPerkamentus
Schoolhoofd


Geregistreerd op: 19 Jul 2011
Berichten: 20
Woonplaats: Nederland

BerichtGeplaatst: 01-04-2013 15:09:40    Onderwerp: Handleiding Reageren met citaat

In dit topic vind je de handleiding hoe je mee kunt doen aan de RPG. RPG staat voor Role Playing Game. Dit wil zeggen dat je de rol speelt van een fictief karakter. Mocht je na het lezen van deze handleiding nog steeds iets onduidelijk vinden, mag je altijd een vraag stellen aan mij.

In het topic vind je achtereenvolgens informatie over:
- Hoe doe ik mee?
- Waar kan ik posten?
- Hoe maak ik een goede post?
- Hoe verdien ik afdelingspunten?
- Hoe ga ik over naar het volgende jaar?
- Familie van je karakter in de RPG brengen
- Wat je verder nog moet weten


Hoe doe ik mee?

Als je wilt meeposten in de RPG heb je een karakter nodig. Omdat we graag willen weten hoe jouw karakter eruit ziet, moet je als eerste een karakterkaart maken. Hoe je een karakterkaart moet maken, vind je in dit topic. Als deze af is, kun je deze bij de Sorteerhoed posten. Vervolgens wordt deze bekeken. Als je nog iets moet veranderen aan je kaart krijg je hierover een uiltje. Als je kaart goed is, zul je een afdeling toewezen krijgen.

Let op! Je karakter –en daarmee ook je account- moet een voor- en achternaam hebben. Dit houdt in dat je inloggegevens veranderen! Je wachtwoord blijft hetzelfde, maar je moet voortaan met je hele RPG naam inloggen.


Waar kan ik posten?

Natuurlijk is het leuker om als je start op Zweinstein ook als eerste te posten in de Zweinstein Express. Vervolgens kom je aan op het station in Zweinsveld.
Mocht je vervoer al vertrokken zijn, mag je gewoon doen alsof je er al inzat.

Als je met jouw vervoer uit Zweinsveld vertrokken bent, kom je aan in de Grote Zaal bij de sorteerceremonie. Als je na deze posts gesorteerd bent, mag je ook bij de lessen en andere delen in en rond het kasteel posten.
Probeer deze volgorde van posten aan te houden.


Hoe maak ik een goede post?

Er gelden een aantal regels hoe je een post moet schrijven. Deze worden hieronder besproken. Een rode zin wil zeggen dat dit een voorbeeld is hoe het niet mag. Een groene zin geeft aan hoe het wel moet.


Verhaalvorm

De bedoeling is dat je een post schrijft in de verhaalvorm. Er wordt dus niet gewerkt met sterretjes. Een verhalende post leest prettiger en maakt het begrijpelijker. Het liefst zien we minstens vier volle regels.

Fout is dus:
*loopt naar Harry toe*
Hoi, hoe gaat het?
*kijkt Harry vragend aan*


Goed is dus:
Ron liep naar Harry toe, omdat hij eens wilde bijpraten. ‘Hoi, hoe gaat het?’ vroeg hij terwijl hij Harry vragend aankeek.


Hij/zij vorm

Je post moet in de derde persoon, oftewel de hij/zij-vorm, beschreven worden. De ik-vorm mag je enkel gebruiken als je bijvoorbeeld in je dagboek of in een brief schrijft.

Fout is dus:
Ik liep naar Harry toe om hem wat te vragen.

Goed is dus:
Ron liep naar Harry toe om hem wat te vragen.


Godmode

Simpelweg wil godmoden zeggen dat je God speelt. Je bepaalt dan dingen die je niet kunt bepalen. Aangezien niemand voor God mag spelen, zijn er een aantal dingen die niet mogen.
~ Zo mag je niet bepalen wat een ander doet of zegt. Je mag alleen je eigen personage besturen.
Ron liep op Harry af en vroeg of hij meewilde. Samen liepen ze naar de Grote Zaal.
Ron liep op Harry af en vroeg of hij meewilde. Geduldig wachtte hij af of hij meeliep.
Je mag niet bepalen of de ander doet wat je voorstelt. Wellicht wilde de ander helemaal niet meelopen.

~ Je mag jezelf niet onschendbaar maken. Je bent maar een mens en je kan nu eenmaal niet alles.
Draco had een spreuk op Harry afgevuurd. Hij maakte een simpele stap opzij en zo ontweek hij hem gemakkelijk.
Draco had een spreuk op Harry afgevuurd. Die was zo onverwacht geroepen dat hij geen tijd meer had om terug te vechten. De spreuk had hem geraakt.
Als je een vloek uitspreekt, mag je niet zelf beslissen welke uitwerking deze heeft op de ander. De ander moet echter wel reëel blijven. Je kan niet altijd winnen.

~ Je huisdieren mag je uiteraard wel godmoden. Dit houdt in dat je mag beslissen wat jouw huisdieren doen. Huisdieren van anderen mag je beperkt godmoden.
Harry had zijn uil gisteren al weggestuurd. Daarom pakte hij de uil van Ron en liet die zijn brief versturen.
Harry liep naar Ron toe die zijn uil bij zich had. Deze keek echter maar verveeld rond.
Je mag anderen hun huisdieren niet van plaats veranderen, maar een kleine actie die nauwelijks invloed heeft mag wel.

Wil je toch iets schrijven wat godmoden is, vraag dat dan aan diegene. Als je toestemming hebt, zet dat dan ook onder je post. Probeer het echter wel te vermijden om de RPG gewoon voor iedereen open te houden.


Tijdsbepaling

Je post hoort in de verleden tijd geschreven te worden. Uiteraard geldt dit enkel voor beschrijvende dingen. Je mag best iets in de tegenwoordige tijd tegen iemand zeggen.

Harry loopt naar Ron toe en spreekt hem aan. ‘Hoi, hoe gaat het?’

Harry liep naar Ron toe en sprak hem aan. ‘Hoi, hoe gaat het?’


Overig

~ Het is niet toegestaan om te dubbelposten.
~ Emoticons mogen niet gebruikt worden in RPG-posts.
~ Leerlingen mogen geen kleurtjes gebruiken. Crewleden mogen dit wel om op te vallen.
~ Om iets te benadrukken mag iets schuin/vet/onderstreept staan, maar doe dit met mate.


Hoe verdien ik afdelingspunten?

Je ziet onder de categorie 'Afdelingen' de afdelingen staan. Hier wordt bijgehouden hoeveel punten elke afdeling verdiend heeft. Binnen de RPG kun je punten verdienen door te posten. Een post in een les en een topic afronden verdient extra punten. Verder krijg je voor het posten in een topic punten voor hoe goed je posts zijn.

Naast de regels voor een goede post is immers niet elke post even goed. Denk hier bij aan originaliteit. Als je een bijzondere post schrijft, krijg je daar punten voor tussen de 1 en de 5. Meestal worden echter meerdere posts van je tegelijk beoordeeld, waardoor dit hoger uit kan komen.
Punten aftrek is in principe ook mogelijk. Er zijn natuurlijk dingen die je niet mag, zoals in het Verboden Bos komen. Hoewel je hier punten aftrek voor krijgt, kun je bij een mooie post ook punten erbij krijgen. Je verdient effectief nog steeds punten dan. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je punten van je afdeling ontneemt, dat gebeurt niet.


Hoe ga ik over naar het volgende jaar?

Een RPGjaar duurt ongeveer zes maanden. In die tijd is het de bedoeling dat je regelmatig post. Zo doorloop je immers het jaar. Je moet om over te gaan naar het volgende jaar minimaal tien posts hebben gezet. Alleen de posts in het schooljaar tellen. Dus posts in de trein, bootjes/koetsen, sorteerceremonie en weg-is-weg tellen niet mee voor het verplicht aantal posts. Verder ben je vrij in de plekken waar je post.

IC gezien moet je de lessen volgen, maar je hoeft er dus niet per se te posten. Uiteraard raden we dat wel aan, omdat je ook dáár afdelingspunten kan verdienen. Er worden zeven basisvakken gegeven doorheen de jaren; Astronomie, Geschiedenis van de Toverkunst, Kruidenkunde, Spreuken en Bezweringen, Toverdranken, Transfiguratie, Verweer tegen de Zwarte Kunsten. In het eerste en tweede jaar worden er Vlieglessen gegeven. Vanaf jaar drie komen er vijf keuzevakken bij; Dreuzelkunde, Oude Runen, Verzorging van Fabeldieren, Voorspellend Rekenen, Waarzeggerij. Hiervan moet je er [IC gezien] twee van volgen.

Informatie over de vakken vanaf jaar 6 zal volgen als er ook leerlingen in dat jaar zitten.


Familie van je karakter in de RPG brengen

Als jouw karakter een familielid heeft die elf wordt en je wilt dat deze in de RPG komt met een eigen account kun je een berichtje sturen naar het schoolhoofd. Zij zal dan kijken of er iemand is die dat karakter als dubbelaccount wilt spelen. Uilen kan alleen tussen de jaren door, dus na het eind van het jaar en voordat het volgend jaar begonnen is [waarbij het openen van de lessen geldt als begin].
Je mag ook zelf iemand naar ZIR halen om je familielid te laten spelen, maar ook dan moet je even een berichtje sturen. Het is niet toegestaan om iets te regelen met een andere leerling.
Uiteraard is het ook niet toegestaan om familie erbij te verzinnen, je kunt alleen een aanvraag doen als dat familielid bij sortering al in de kaart staat.


Wat je verder nog moet weten

~ Als je een karakterkaart gemaakt hebt en gesorteerd bent, moet er in je onderschrift een link naar je karakterkaart staan.

~ Bij de vakken gelden vaak ook nog regels. Deze zijn afhankelijk van de professor.

~ Ook al speel je een karakter, je post moet fatsoenlijk blijven. Dit wilt zeggen: geen bedreigingen, discriminatie, niet schelden, geen obscene reacties,…

~ Reclame hoort niet thuis in je posts.[/b]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Zweinstein in real! -> Informatie - R.P.G. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum